Професионалне заједнице


Веб 2.0 зову и социјалним вебом управо зато што је повезивање његово главно обележје. Популарне социјалне мреже успеле су што ниједан други изум човечанства - невероватном брзином повезале су свет. О квалитету тог повезивања, његовим предностима и манама нећемо расправљати на овом месту. Осим глобалних социјалних мрежа које имају своју примену у образовању и омогућавају путем група и других видова самоорганизовања издвајање у мање заједнице људи из исте бранше, на овој страници приказаћемо наменске социјалне мреже које окупљају људе исте професије и интересовања у тзв. професионалне заједнице. Приказујемо постојеће професионалне заједнице просветних радника, а посебна страница посвећена је софтверима и веб-алатима уз помоћ којих се оне могу формирати.


Наставници (t'es)

поставио/ла Славица Јурић 28. 3. 2016. 08:07   [ Ажурирао/ла 16. 3. 2017. 13:22 Вебциклопедија каталог веб-алата ]

Кратак опис и функционалност

На почетној страници ове мреже стоји да је то највећа мрежа наставника света, а на другим страницама да је то мрежа иновативних наставника, што је свакако рекламно претеривање и више је намера, него реално стање. Реч је о заједници наставника која еј настала у 2015. години. Рекламирали су се као спој два позната сервиса на интернету: Викиспејсис (Wikispaces) и Блендспејс (Blendspaces). Вики-сервиса је у неком тренутку потпуно изгубио могућност бесплатног коришћења и зато, вероватно, и кориснике у образовању. Блендспејсис је, пак, био и остао бесплатан, али је прилично нов веб-алат и, вероватно, још увек недовољно популаран, мада одличан. Када се на Тес региструјемо, узалуд ћемо тражити вики на који су навикли ранији корисници Викиспејсиса. Очекују нас класичне понуде заједница наставника на мрежи: уређење свог профила, форум , вести, повезаност са институцијом на којој су курсеви за наставнике који се плаћају, повезаност са Блендспејсисом у којем наставници могу да креирају лекције, могућност да поставе и опишу било који други наставнички ресурс. Шта је, онда, ново и другачије у овој мрежи? Наставници могу да буду аутору, а не само чланови мреже. Улога аутора подразумева  да на мрежи наставници могу да креирају или поставе своје ресурсе, одреде им цену и на тај начин да зараде. Постоји и опција Посао (Jobs) путем које наставник може да нађе додатан посао. Дакле, ново у овој мрежи што је она знање и образовање извела у сферу тржишта где сваки аутор формира своју цену и нуди је по одговарајућим условима.  

Намена у образовању

Иако српском наставнику може привлачно зазвучати могућност зараде било тако што ће добијати обавештења о пословима, било зато што ће неко од колега за пар долара или више откупити њихов наставнички ресурс, не препоручујемо да се томе нада, али може да погледа како све то функционише. Ни Блендспејсис није алат који је искључиво алатка ове мреже, него му можемо приступити и независно. Похађање курсева које мрежа нуди за нашег наставника такође је прескупа понуда. Зато ова мрежа српском наставнику може послужити да буде обавештен о иновацијама у образовању, мада је то прилично дискутабилно, и да на форуму размени искуства, пронађе сараднике, надахне се идејама, укључи у пројекте итд. 

Примери

Све на мрежи је јавно, па има и јавних ресурса (бесплатних) тако да се претрагом и прегледом мреже и без регистрације може видети шта нуди, кога има и вреди ли се укључивати.

Упутство

На самој мрежи наставника ће дочекати сликовно-текстуална упутства о разним темама (како да наставник прима и управља порукама са мреже, како да се укључи на форум итд) које су поставили сами чланови мреже, а ми постављамо сликовно упутство о томе како се поставља ресурс у случају да желите да постанете аутор и зарадите на свом ресурсу.
https://drive.google.com/a/zajednicaucenja.edu.rs/file/d/0B_0OOnwpceDkNFh2cW5nQW9GcTA/view?usp=drive_web
 


Светска образовна конференција (Global Education Conference)

поставио/ла Славица Јурић 20. 2. 2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 16. 3. 2017. 13:32 Вебциклопедија каталог веб-алата ]

Кратак опис и функционалност

Социјална мрежа професионалаца заинтересованих за усавршавање путем онлајн- конференција. Своје глобално опредељење оправдавају и тиме што на сајту можете превести све садржаје једним кликом у језичком изборнику, мада, највише се користи енглески. При регистрацији, укључењу у мрежу, попуњавате своја интересовања, начин на који бисте желели да се укључите у глобалне конференције: слушалац, организатор, модератор... Током године, након светских конференција које су догађај без преседана, можете погледати снимке појединачних вебинара, учествовати у форуму заједнице итд.

Намена у образовању

Конференције које организује ова заједница су без преседана. Отприлике оно што су олимпијске игре у спорту, то су ове конференције у онлајн окружењу за просветне раднике. 


Ед-веб (EdWeb)

поставио/ла Славица Јурић 20. 2. 2015. 20:23   [ ажурирано 9. 3. 2015. 21:23 ]

Кратак опис и функционалност

Ова заједница просветних радника оријентисана је на учење са акцентом на новим технологијама и њиховој интеграцији у настави. Чланови су наставници из целог света, мада највише амерички, а унутар заједнице постоје мање које креирају по некој теми сами чланови тако да има преко 800 малих заједница или група. Свака група има на располагању све што и цела заједница: блог, форум, линк-листе... Заједница организује редовне вебинаре, обуке, издаје публикације, има систем конкурса и награђивања у области технологије. 


Сарађујмо (We Collaborate!)

поставио/ла Славица Јурић 20. 2. 2015. 20:23   [ ажурирано 9. 3. 2015. 22:53 ]

Кратак опис и функционалност

Израсла из угашене заједнице LearnCentral и ова заједница окупља кориснике сарадничких платформи и алата за конференције Blackboard, Elluminate, Wimba. Заједница је непрестано на извору нових догађаја, сарадничких пројеката, a аутор и ове заједнице је Стив Харгадон. Регистрацију одобрава администратор уз одређене мере опреза. 

Намена у образовању

 Укључењем у ову заједницу просветни радник увек ће бити у жижи значајних онлајн догађаја и сарадничких подухвата, омогућиће себи неформални професионални развој из удобности свога дома.


Едутопија (Edutopia)

поставио/ла Славица Јурић 20. 2. 2015. 20:23   [ ажурирано 7. 6. 2015. 08:42 ]

Кратак опис и функционалност

Едутопија је образовна фондација режисера Џорџа Лукаса. Оријентисана је на иновације у области дидактике, доносећи редовно стручне чланке и осврте на актуелне образовне парадигме и, уопште, прати трендове у образовању, који се лако могу претражити у картици за теме (Topics). Покреће акције међу члановима мреже; повремено издаје е-публикације, често и бесплатне. Одржава редовно вебинаре и повремено спроводи онлајн обуке наставника, организује кампове. Едутопија је и огледна и угледна заједница напредних и креативних просветних радника, полетна и професионална, истовремено.

Намена у образовању

Сајт је незаобилазан извор за наставнике, који могу да прате редовно као стручну литературу.  

Упутство

У заједницу се наставник укључује попуњавањем електронске приступнице у којој оставља доста података о себи.



Међународно удружење за образовну технологију (ISTE)

поставио/ла Славица Јурић 20. 2. 2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 16. 3. 2017. 14:30 Вебциклопедија каталог веб-алата ]

http://www.iste.org/
  
  
   

Кратак опис и функционалност

Замишљена врло амбициозно, ова, у правом смислу, глобална професионална заједници, има више веб-места на којима се наставници широм света удружују у различите интересне групе, деле обавештења, искуства, идеје и сарађују. Организатори са своје стране одржавају он-лајн конференције, нуде литературу и друге бенефиције својим члановима. Главни веб-сајт преведен је на многе језике. Остало је нејасно како се плаћа годишња чланарина као знак чланства у удружењу будући да свако може да се региструје. 


Мрежа за "изокренуто" учење (Flipped Learning network)

поставио/ла Славица Јурић 20. 2. 2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 16. 3. 2017. 14:45 Вебциклопедија каталог веб-алата ]

Кратак опис и функционалност

Популарни образовни концепт тзв. изокренуте учионице у којој ученици основна знања стичу код куће на основу материјала које им наставник припреми, а у школи продубљују савладану материју има своје поклонике и лидере окупљене у овој професионалној заједници. Рађена у Нинг-алату, она има могућности које на сам концепт изврнуте учионице и  упућују: личне странице, форум, групе и посебно битан - видео. Видео је веома битан метод за креирање наставних садржаја за учење код куће. У опису саме заједнице пише да се бави скрин-снимцима и изврнутом учионицом, мада метод видео-снимака екрана никако не би требало поистовећивати са проактивним односом ученика према наставној материји какав негује овај образовни концепт. Своје чланове ова заједница подстиче на осећај посебности и пробраности, између осталог, и посебним могућностима да у своје профиле додају позицију, преузму код за уградњу и поставе на своја веб-места и е-учионице као неку врсту чланске карте припадности посебном друштву.
Други линк је веб-адреса званичног сајта посвећеног овом моделу наставе на којем су постављени бели папири, неке врсте манифести, истраживања, летопис догађаја и други ресурси тако да поклоници овог модела наставе делују као нека врста покрета. 
Редослед приступа овим сајтовима свакако би требало да буде обрнут оном како смо ми поставили. 
  1. Теоретске основе модела садржане су на на сајту са ресурсима
  2. Наставна пракса је сама мрежа на којој се окупљају практичари који реализују моедел или намеравају да га примене у настави. 

Намена у образовању

Наставник на овој мрежи сазнаје новости, али далеко више проблеме, начине решавања проблема у примени овог новог модела наставе.  

Упутство

Укључење у ову мрежу потпуно је исто као у сваку другу. Остављају се подаци о себи, којих је нешто више од уобичајене регистрације.

Лична образовна мрежа просветних радника (The Educator's PLN)

поставио/ла Славица Јурић 20. 2. 2015. 20:23   [ ажурирано 7. 6. 2015. 08:43 ]

Кратак опис и функционалност

Професионална заједница махом америчких просветних радника формирана је на софтверу Нинг и има преко 12 хиљада чланова. Класичне могућности мреже: блог, форум, додавање видеа итд. омогућавају интеракцију међу члановима, али је занимљиво да нема група, које имају много мање развијене заједнице и софтвер лошији од Нинга. Иако естетски непривлачан шаблон заједнице у суморној смеђој боји, иако јој је назив уопштен и ни не слути тему или циљ заједнице, иако по могућностима елементарна, заједница је врло жива (много блог-чланака, форумских тема) и можда је таквом чини баш техничка једноставност и техничка непретенциозност. На последњој страници заједнице наведене су сличне професионалне заједнице и сајтови. 


Будућност образовања (The Future of Education)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20. 2. 2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 7. 6. 2015. 08:41 Славица Јурић ]

Кратак опис и функционалност

У поднасалову ове заједнице јасно је истакнута њена главна активност - разговори о подучавању и учењу у умреженом друштву (свету). Заједница је специјализована за организовање интервјуа са водећим образовним радницима који промишљају и иновирају праксу, који су лидери у свом окружењу или шире. Сви чланови заједнице добијају аутоматски обавештења о интервјуима који се заказују отприлике двапут месечно. Ти су разговори онлајн, а снимци су доступни и касније. Заједница се не своди само на разговоре, него се о темама из интервјуа, али и независно од њих, започињу дискусије и размене идеја, рефлексија о образовним темама.

Намена у образовању

Овакве заједнице корисне су за професионални развој просветних радника.


Учионица 2.0 (Classroom 2.0)

поставио/ла Славица Јурић 20. 2. 2015. 20:23   [ ажурирано 9. 3. 2015. 23:03 ]

Кратак опис и функционалност

У поднаслову ове заједнице стоји 2.0, друштвени медији и више. У заједници сваки члан има своју профил страницу, придружује се основаним групама, или сам оснива групу. Групе се оснивају и по нивоу и врсти образовања, али и по темама, чак и око одређених догађаја у организацији ове или других заједница и удружења. Заједница има могућност да ступа у дијалог путем форума, али и путем дигиталног дијалога у виду снимљених разговора. Окупља око 60 хиљада чланова из близу 200 земаља света.

Намена у образовању

Професионални развој наставника који раде на себи незамислив је без активног или пасивног укључења у овакве и сличне заједнице.  


1-10 of 12