Обележивачи (Bookmarks) веб-страница су саставни део већине најпознатијих претраживача. Невоља с њима настаје када реинсталирамо програм, мењамо рачунар и слично, ако их претходно не извеземо и сачувамо да бисмо их касније могли увести. Постоје обележивачи који функционишу самостално, као веб-алат за ове сврхе. Они су далеко функционалнији, нуде више могућности и поузданији су од обележивача у саставу претраживача. Већина обележивача веб-страница пружа могућност сарадње и удруживања у заједнице или клубове по одређеним темама, те су стога добиле епитет "социјални" или "друштвени". Биће приказани и неки основни обележивачи, попут Гугл-букмарка, који ту могућност још немају. Како расте потреба за обележивачима тако се и они развијају у смеру сликовитих приказа - означене веб-адресе се приказују као иконице; графичких приказа у виду дрвета или мапе у којима одмах разврставамо означене и запамћене веб-адресе. |
Обележивачи, веб-листе
Тренутно обележавање (Instapaper)
поставио/ла Славица Јурић 13. 7. 2017. 00:00 [ ажурирано 13. 7. 2017. 02:37 ]
Кратак опис и функционалностСачувај било шта, читај било где - девиза је овог сервиса. То је девиза која се може односити на сваки веб-обележивач јер на њему обележавамо веб-странице и приступамо са било које справе и на било ком месту. Међутим, овај је заиста инстантан и пружа брзу и ефикасну улогу јер је истовремено и маркер и обележивач. Наиме, прво инсталирамо додатак у прегледач који је активан кад год смо на интренету и користимо тај прегледач. Кад нам се нека страница допадне, довољно је да кликнемо на иконицу великог латиничног слова И и аутоматски ћемо обележити целу страницу на свом налогу овог обележивача. Регистрација је обавезна на овом сервису, као и верификација налога путем линка који нам стиже имејлом којим смо се на сервис пријавили. Радно окружење на почетној страни налога је једноставно и лако за сналажење. Са леве стране је списак опција за навигацију и разврставање обележених веб-страница: Почетна (Home), Омиљене (Liked), Архива (Archive), Видео (Videos), Нотес (Notes), Претрага (Browse), Додавање фасцикли (Add Folder). Нотес је услуга која није бесплатна. У горњем десном углу пре падајуће листе уз наш профил, налази се најважнија команда за додавање линкова (Add Link). Додати линкови указиваће се у централном делу странице. Сваки од њих можемо да преместимо у неки од постојећих или лично оформљених фасцикли, да га обришемо, архивирамо или пошаљемо имејлом. Обележени линкови садрже назив (Title) странице, адресу (Link) и сажетак (Summary) и могу накнадно да се уређују. Сажетак је генерисан аутоматски, али можемо да га обришемо и откуцамо оно што нама одговара, као врсту анотације о обележеној страници. У падајућем менију уз профил, осим подешавања и одјављивања имамо и опцију за промену дизајна, тј. боје целокупног радног простора. Највећа предност овог веб-алате састоји се у његовој једноставности и брзини због чега је повезан са многим другим веб-услугама које се на неки начин заснивају на обележавању. Намена у образовањуВеб-обележавање је почетак дигиталне и информационе писмености јер подразумева претрагу, селекцију и вредновање извора, након чега ћемо неке обележити, а неке не. Вероватно да многи наставници и ученици користе букмарке или обележиваче које имају прегледачи. Следећи корак јесте управо коришћење веб-обележивача који нас не везују за један прегледач и једну справу јер постоје у облаку и којима можемо приступити одакле било. Писање анотације у виду сажетка посебно је корисно за ученике јер у анотацији могу да вреднују веб-извор који су обележили. ПримерОбележене странице које чувамо на налогу приватне су и могу се делити само имејлом. Пример се, ипак, види у сликовном упутству. УпутствоМожете да погледате два упутства.
|
Зотеро (Zotero)
поставио/ла Славица Јурић 4. 9. 2016. 00:37 [ ажурирано 5. 9. 2016. 02:01 ]
Кратак опис и функционалностЗотеро је одличан и комплексан веб-обележивач који можемо користити на неколико начина: 1. као класичан веб-обележивач којем приступамо на адреси zotero.org пријављивањем са било које справе и прегледача на интернету; 2. као додатак Мозилином прегледачу који аутоматизује радње прикупљања и чувања посећених веб-страница и овај додатак се инсталира те ради са нашег рачунара у комбинацији са Мозилом (Zotero for Firefox); 3. као самосталну инсталациону апликацију (Zotero Standalone) која ради у свим прегледачима (Мозила, Хром, Опера) и инсталира се на оперативне системе (Виндоус, Мак, Линукс). Зато на почетној страници веб-алата Зотеро постоји и зелено дугме за преузимање које води до инасталационих датотека: за Мозилин прегледач Фајерфокс и датотеке за самостални Зотеро. Власници овог алата у опису понуда кажу да најбоље функционише Зотеро као додатак Мозилином фајерфоксу, а друге две верзије имају извесна ограничења. Пошто нас интересују веб-алати, определићемо се за регистрацију на сајту zotero.org и користити његове могућности без обзира на ограничења. Уз Зотеро на мрежи сакупљамо изворе истраживања, организујемо их по колекцијама (фасциклама) и делимо. ИЗотеро је сараднички алат, па имамо могућност да сарађујемо са другима. За разлику од алата из врсте веб-обележивача, Зотеро има одличну алатку за цитирање. На тај начин било који извор, а не само веб-извор, можемо одмах да претворимо у библиографски запис и цитат, и то по различитим стиловима цитирања. Да би библиографски запис био тачан, при додавању нове ставке у библиотеку, тј. колекцију у библиотеци морамо прецизно попунити сва поља за која знамо податке. Поља за попуњавање података о извору зависе од врсте извора, а бирају се са падајуће листе. Има их близу 40, од књига и поглавља књига, часописа и чланака у периодичним публикацијама, преко докторских теза, филмова, до имејлова и форумских постова. Овако богат избор врста извора чине овај алат професионалним, па није чудо што га користе многи универзитети и инсталирају га и препоручују преко својих сајтова. Његова предност је и у томе што је он сараднички. Сарадња је омогућена у групама које може да формира на свом налогу било који корисник. У групу позивамо остале чланове и дајемо им дозволе. Група има своју библиотеку која је потпуно иста као библиотека појединца и могућност да се договара покрећући дискусије. Намена у образовањуСараднички карактер овог алата отвара могућност да тимови наставника или ученика окупљени око неког заједничког посла имају библиотеку групе у којој држе своје изворе, а договарају се у делу за дискусије. Подразумева се да ће сваки члан групе имати свој налог. На том налогу сваки корисник у својој библиотеци такође може да прави библиографије, аутоматизујући ту радњу и не размишљајући о ситницама различитих стилова цитирања. ПримерБиблиографски записи и описане ставке у библиотеци су приватни и не могу се видети. Међутим, ако запис поставимо у групу која је јавна, све постаје видљиво. Група О Зотеру је јавна и има засада један запис. УпутствоНудимо два упутства за две врсте овог алата:
|
Перманентни линк (Perma)
поставио/ла Славица Јурић 10. 7. 2016. 16:15 [ ажурирано 10. 7. 2016. 16:31 ]
Џеп (Pocket)
поставио/ла Непознати корисник 19. 5. 2016. 13:22 [ Ажурирао/ла 2. 7. 2017. 09:34 Вебциклопедија каталог веб-алата ]
Кратак опис и функционалностЏеп је веб-алат помоћу којем којим можемо да сачувамо натписе, текстове и видео-записе на свом налогу. Када их једном сачувамо, листа садржаја биће нам доступна на било ком уређају - телефону, таблету или рачунару. Садржај можемо да читамо и гледамо чак и ван мреже. Листе можемо уредити у посебним категоријама које веб-алат нуди. Такође, наше листе можемо да делимо са сарадницима или пријатељима. Џеп има могућност да у свом прегледачу у горњем десном углу, одмах поред траке за адресе, поставимо дугме Џеп (Pocket button). На тај начин једним кликом на дугме веб-странице чувамо за касније читање. Садржаје које смо поделили, употребили, након употребе можемо да архивирамо и тако да их сачувамо за неки други пут, када пожелимо поново да их употребимо. Намена у образовањуЧување обележених страница појединачно или у збиркама по ознакама (таговима) омогућава наставнику да са ученицима или колегама подели обележивач као извор или списак веб-извора. Простор за преписку, или пријемно сандуче важан је јер у њему не само што наставник/ ученик може да опише забележени веб-извор, него и да га подели са осталима. Бележењем извора за учење, сортирањем по ознакама и садржајима повећавамо ученицима компетенције информационе писмености и показујемо да је добра организација корисна у било ком раду. ПримериУ прилогу је слика екрана као пример листе сачуваних веб-страница у категорији видео: УпутствоТекстуално упутство на српском језику преузмите из наше базе упутстава. |
Скворл (Sqworl)
поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20. 2. 2015. 20:23 [ Ажурирао/ла 7. 6. 2015. 04:22 Славица Јурић ]
Кратак опис и функционалностСкворл (Sqworl) је једноставан алат, који вам омогућава да
обједините више линкова на једном месту и поделите их са другима. Ти
линкови могу бити насумични или пак тематски, повезани. Овако креиране
странице на Скворлу су јавне. Да бисте прегледали странице других
корисника или страницу коју је неко поделио са вама, не морате бити
регистровани корисник, али да бисте креирали страницу, регистрација је
неопходна. Овде ћемо говорити о бесплатној верзији овог алата, а плаћена
има још могућност креирања приватних страница и уклањања реклама. Након
регистрације, где уносимо корисничко име, име, имејл и лозинку, одабраћемо опцију додај нову (Add new) или уколико већ имамо креирану групу линкова онда опција носи назив додај још (Add more). Након уношења назива групе (group title) и описа (group description), кликнемо почетак (Start). Затим додајемо линкове где сваки линк копирамо под опцијом веб линк (URL), додајемо опционо краћи опис (Short description), а затим одаберемо додај (Add).
За сваки наредни линк који желимо да придружимо овој групи, поступак
додавања је исти. Изнад групе линкова, жутом бојом је означен јавни
линк (Public URL). Управо тај јавни линк делимо са свима са
којима желимо да поделимо нашу почетну страницу, а дељење се може вршити
и путем разних мрежа, чије иконице се налазе у доњем левом углу
странице. Као предности овог алата издвајају се једноставност коришћења и
могућност претраге страница других корисника коришћењем опције претрага
(Search) уписивањем жељених кључних појмова, а као мана то што
се у бесплатној верзији не могу креирати приватне колекције линкова. На
почетној страници алата налази се и кратко видео упутство, као и
додатак за лакше придруживање интернет страница Скворлу (Browser
Bookmarklet). Намена у образовањуНа почетној страници овог алата пише да је то визуелни обележивач за просветне раднике чиме је већ одређена његова намена. Поставите ресурсе и поделите са ученицима на некој платформи за учење, или групи која вам служи за комуникацију са ученицима. ПримериУ претрази на почетној страници сервиса можете да пронађете много јавних збирки у овом обележивачу, а ми прилажемо један на енглеском језику, тематски је и намењен музичкој култури. УпутствоНа почетној страници алата налази се и кратко видео-упутство на енглеском језику (1'). | Веб-алати из ове врсте |
Гуглови обележивачи (Google Bookmarks)
поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20. 2. 2015. 20:23 [ Ажурирао/ла 7. 6. 2015. 04:20 Славица Јурић ]
Кратак опис и функционалностГуглови претраживачи су услуга овог сервиса која омогућава да
се помоћу јединственог Гугл-налога сачувају хипервезе и пречице ка
омиљеним веб страницама којиме се не мора приступити само са једног
рачунара већ се могу посетити са било ког рачунара са интернет везом.
Странице се могу обележити са саме почетне странице алата, помоћу мини
апликације, гаџета, на почетној страни ајГугл-а (iGoogle), кликом на
звездицу на Гугл линији са алатима (Google Toolbar) приликом
претраживања преко Интернет-експлорера и Гугловог Хрома и обележавањем
иконице звезде у поред ставки у веб историји. Овај сервис омогућава како
увоз обележених страница на другом налогу, тако и извоз обележених
страница са Гугл обележивача на неки други сервис. На жалост, за сада
једини начин да се обележене странице помоћу овог сервиса поделе са
другим корисницима је да се извезу, сачувају и пошаљу путем електронске
поште. Намена у образовањуБележењем ресурса за учење и, посебно, описивањем, повећавамо ученицима компетенције информационе писмености и чинимо да добром организацијом и ментални оквири знања буду поузданији и трајнији. ПримериПримери не могу бити видљиви јер обележивачи нису социјални, него додатак прегледачу. УпутствоТекстуално упутство на српском језику преузмите или погледајте у нашој бази упутстава. | Веб-алати из ове врсте |
Диго (Diigo)
поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20. 2. 2015. 20:23 [ Ажурирао/ла 8. 6. 2016. 10:45 Славица Јурић ]
Кратак опис и функционалностДиго је изузетан социјални обележивач заснован на семантичком вебу. Има
класичне функције бележења, чувања и разврставања линкова по формираним
листама (фасциклама) и по ознакама (таговима) у Диго библиотеци, те њихово претраживање на
свом налогу. Осим линкова омогућава креирање бележница и депоновање
слика, а у плаћеној верзији и текстуалних и других датотека. Као и
већина социјалних обележивача, оно што сте сачували можете да поделите
са другима, јер сваки линк / слику / бележницу можемо да учинимо јавном или
приватном, да их делимо са одређеним људима или групама, на социјалним
мрежама и путем других социјалних обележивача. За разлику од
Симбалу и Делишеса, који исто тако омогућавају дељење, Диго је истински
сараднички алат, који омогућава интеракцију међу различитим корисницима и
заједничко сакупљање веб-ресурса, али и других реусрса ван
веба, креирање заједничких репозиторијума знања на вебу у оквиру
формираних Диго-група. Групе може да покреће сваки корисник, одређује дозволе групе и буде њихов оснивач и менаџер. Истовремено, свако може и да се укључи у јавне групе чија га
тема занима и прати дешавања у групи, доприноси раду
групе и бива обавештаван о променама у групи. Уз помоћ додатних алатки,
Диго нуди и могућност маркирања и коментарисања делова веб-страница и
њиховог чувања у листама обележивача. Постоји још читав низ додатних
функционалности: диголет је алатка која се додаје у прегледач; од слика сачуваних у библиотеци можемо да направимо слајдшоу са музиком; групе и дискусије можемо да уградимо у веб-места а белешке да објавимо директно у блогу. Намена у образовањуДиго-обележивача подједнако је ефикасна у професионалном развоју као и у
раду с ученицима. У професионалном развоју омогућава вам да се повежете
са колегама и делите нова сазнања о одређеним темама по којима су теме
групе основане. Прилагођен је безбедном раду са ученицима јер на Диго ученици не морају да се региструју путем имејла, него преко наставника који управља њиховим корисничким именим. У раду с ученицима омогућава повезивање и дељење
веб-референци, као и других ресурса, њихову процену и коментарисање;
развија читав низ функционалних и информационих знања и вештина:
претраживање, селекцију, чување и вредновање веб-референци, оспособљавање
за утврђивање кључних речи, својеврсно каталогизирање извора по
предметним одредницима и утврђивање тих одредница по веб-правилима
означавања (таговања). ПримериОтворена Диго-група просветних радника под називом Информациона и дигитална писменост чека на ваше укључење. Ученичке групе су затворене за јавност
из разумљивих разлога, али је принцип функционисања исти. УпутствоНеколико упутстава могу да вам користе у сналажењу у раду:
| Веб-алати из ове врсте |
Бисерно дрвце (Pearltrees)
поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20. 2. 2015. 20:23 [ Ажурирао/ла 7. 6. 2015. 04:17 Славица Јурић ]
Кратак опис и функционалностХипер-везе у овом социјалном обележивачу можете гранати по
дубини и ширини на много нивоа тако да буквално све линкове можете
сместити у једно дрвце. Свака веза смештена је у кружић-бисер по чему је
овај визуелни обележивач и добио име. Леп визуелни изглед разликује
овај обележивач од других сарадничких, какав је Диго. Његова највећа
предност је то што атрибут "социјални" носи не само зато што се може
делити, него и зато што је сараднички, па на изградњи једног "дрвцета"
може по позиву да учествује много сарадника. Намена у образовањуФормирање дрвета линкова може претходити неком пројекту или задатку, а
може бити и резултат истраживања. Формирано дрво линкова можете
поделити с ученицима као визуелни списак веб-извора који постаје водич
за учење. Можете, пак, позвати ученике да формирају дрво са линковима до
извора које су пронашли по неком задатку. Сарадња на заједничком
креирању дрвета линкова није само обично бележење веб-адреса, него ће у
сваком тренутку морати размишљати о односу оног шта постављају према
осталим постављеним линковима: да ли припада већ постављеној теми, као
лист грани, или је засебна целина. ПримериВеб-изворе о буреку као културолошком феномену креирао је сараднички тим ученика у једном пројекту. УпутствоТекстуално упутство на српском језику погледајте и преузмите из наше базе упутстава. | Веб-алати из ове врсте |
Симбалу (Symbaloo)
поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20. 2. 2015. 20:23 [ Ажурирао/ла 7. 6. 2015. 04:21 Славица Јурић ]
Кратак опис и функционалностУ заглављу постоје две адресе до почетне странице овог визуелног обележивача јер он има посебну верзију за школе. Могућности су исте у оба, али је Симбалу-еду повезан са Едмодом те се можете регистровати директно са Едмодо-налогом. Симбалу је визуални обележивач веб-места који ради на принципу
"плочица" које се слажу у веб-колекције. Плочице су, заправо, иконице
или лого места које обележавамо, и којима можемо додати натпис. Уместо
понуђених иконица можемо да уградимо сопствене сличице. Плочице се у
колекције слажу превлачењем. Осим УРЛ-адреса до одређених веб-страница можете да поставите и Гугл-документе као плочицу. Тако сложене колекције обележених веб-места
могу се делити, а могу остати и приватне. Посебно лепо и прегледно
делују кад се уграде у блог или веб-сајт.
Намена у образовањуЗбог своје визуелне допадљивости и прегледности идеалан је за сликовит приказ личне образовне мреже
у којој просветни радник може да прикаже све своје конекције,
веб-места, ресурсе и веб-алате које користи у свом професионалном
развоју и раду. Од ученика, бар оних старијих, такође можемо тражити да
направе своју образовну мрежу уносећи образовна веб-места која најчешће
посећују, друштвене мреже које користе и слично. При формирању листе
интернет-референци за неко истраживање или веб-упитник, све их можемо
изградити у веб-колекцији и поделити са ученицима. Тако формирана
колекција представља веб-библиографију. На исти начин Симбалу може да постане и лекција у коју је наставник за ученика поставио и литературу, и упутство и наставне захтеве, вежбе и тестове.
ПримериЛично образовно окружење формирано је као Симбалу-колекција.
Лично образовно окружењеУпутствоТекстуално упутство на српском језику погледајте и преузмите из наше базе упутстава. | Веб-алати из ове врсте |
1-9 of 9