Блог


Блогови су својеврсни дневници на мрежи, што је и била њихова првобитна намена. Реч блог је сливеница настала од две речи веб + лог - мрежа и дневник. Могу бити самостални и као део веб-сајтова, где се у оквиру блога износе рефлексије или ређају догађаји битни за појединца, групу или организацију. Чланци, поруке, тј. блог-записи сређени су хронолошки од најновијих до најстаријих. Интерактивност са читаоцима се постиже простором за коментаре, претплатом и обавештавањем путем имејла, РСС-фидова итд. Неки блогови дозвољавају и више сарадника на једном блогу. У зависности од сервиса који пружа услуге, блогови могу имати врло разуђену структуру или врло сведену. У новије време популарни су микроблогови, чији су записи елементарни, кратки, могу да се воде и прате путем мобилног телефона што одговара ритму живота савременог човека. Све већу популарност имају тзв. влогови, односно видео-блогови.
Надасве је занимљив пример једне америчке учитељице која је у процесу припреме најмлађих ученика за блоговање кренула од папирног блога.
Познати блогер код нас Драган Варагић поред техничких упутстава даје низ савета о добром блоговању, који су вечито актуелни. Његова књига Блог основе може се преузети бесплатно.

Тамблер (Tumblr)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 31.05.2015. 00:23 Непознати корисник ]

Кратак опис и функционалност

Тамблер је истински микроблог, а уједно и социјална мрежа. Његове поруке су нешто веће од оних на Твитеру, али мање од класичног блога. Његове предности и мане најлакше је разматрати поређењем са класичним блоговима и Твитером. Распоред порука на Тамблер микроблогу је хронолошки. У односу на Твитер он је богатији јер су поруке обично комбинација кратког текста и медијских клипова, за шта нису потребни никакви додаци. Попут Твитера, он омогућава пратиоце који ваше поруку могу да прослеђују даље, што одговара ретвитовању. Контролна табла је крајње једноставна и прегледна. Постоји опција за сваки медијски садржај посебно, потом за текст и цитате.

Намена у образовању

Тамблер функционише обогаћен медијским садржајима и без додатака. Погодан је за приказивање разних наставних садржаја, научних чланака, издања часописа и слично.

Примери

Погледајте пример блога Културанованепрофитне организације која популаризације дух уметности и културе.

Упутство

Упутство за коришћење, Tumblr - блог са елементима друштвених мрежа, написао је Иван Готик.

Разредни блогмајстор (Class Blogmeister)

поставио/ла Славица Јурић 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 31.05.2015. 00:22 Непознати корисник ]

Кратак опис и функционалност

Пројекат Дејвида Ворлика (David Warlick) под називом Знамења за школу (Landmarks for School) покренут је још 1995. године с циљем да редефинише писмености за 21. век. Један од начина за то представља и његово упућивање на веб-алате који нове писмености помажу. Тако је пројекат уродио и овим блог-генератором који бисмо могли слободно да преведемо као Разредни блог-мајстор. Реч је о могућности да наставници из школе покрену систем повезаних блогова за своја одељења која ће служити за комуникацију на нивоу разреда. Зато је прво потребно да региструјете школу на адреси: http://classblogmeister.com/?blog=rethink . Све податке можете да пишете ћирилицом, а податке о земљи уносите скраћеницама, с тим што Србије нема, па ћете унету скраћеницу за Југославију YU. Потом ћете се регистровати са добијеним кодом, а са тим истим кодом могу да се региструју и други наставници у школи. Прво што ћете приметити јесте да је ово врло једноставан блог који се заснива на принципу постављања чланака који могу да послуже као лекције и задатака за ученике. Опције су необичне за блог и подразумевају највише управљање ученичким блоговима и висок степен контроле и дозвола за све што ученик чини. Прво ћете одабрати један од понуђених шаблона (Template), а затим погледати све картице које су распоређене у горњем менију и свака се отвара у новом прозору. У свакој од картица постоје друге подопције у редовима једни испод других. На почетку ћете у картици Контролна табла (Control Panel) дати име, опис блога и поставити лого школе и своју слику. Картица Контролна табла разреда (Class Panel) је најважнија и у њој има више подопција у којима се додају разреди/ предмети/ теме (зависи за шта је наставник наменио блог), а кликом на формиране разреде уписују се ученици; у подопцији за задатке (Work Assignment) наставник поставља задатке и бира разред/ тему на коју се задатак односи. Још је важна картица са алаткама за одобравање (Approval Tool) у којој наставник одобрава буквално све што ученик уради: када оформи блог, промени му име, када коментарише наставнички блог, када уноси или мења свој блог одговарајући на постављени задатак. Своје чланке наставник уноси путем 1. картице за нове артикле (Articles). Врло је необичан уређивач блога, подешава се повлачењем полуге од текста према графици да би се добио обогаћени уређивач. Наставник одмах подешава и да ли ученици могу да коментаришу чланак и да ли ће бити потребно одобравање. Ученике уписује наставник у контролној табли разреда и за то није потребан имејл, довољно је име и лозинка. Путем њих се ученик пријављује на систем и такође може да бира шаблон, добија једноставну контролну таблу у којој даје име свом блогу и поставља аватар, те могућност да пише своје блог-чланке, одговарајући на постављене задатке. Било какву промену да направи, мора је наставник одобрити да би постала видљива. Истовремено се блогови и одговори ученика виде у бочном менију наставничког блога. На ученичком блогу је аутоматски постављено обавештење ком разреду/ теми припада, који наставник, на која питања, тј. задатке је одговорио, и лого школе којој припада. 

Намена у образовању

Разредни блог је добро осигурано место за онлајн комуникацију и учење, а ту сигурност обезбеђује висок степен контроле од стране наставника. Блог се може користити као е-учионица и направити читав мали курс на њему; као разредни портфолио; као место за комуникацију и рад старешине и ученика; као платформа за рад на неком пројекту итд. У зависности од намене, наставник ће отварати нове разреде или теме, или фазе и у њих уписивати одређене ученике и тим разредима задавати одређене задатке. Потпуна испрограмираност и контрола захтева од наставника да прво има јасну представу чему блог служи и како ће покретати разреде/ теме/ групе/ предмете... Разредни блогмајстор (Class Blogmeisterer) вам омогућава сараднички рад на нивоу разреда, сопствене школе или шире образовне заједнице. Школски налог обезбеђује већу погодност за хибридно и електронско учење од других блогова, јер се ученици не морају посебно пријављивати више пута, ако портал користи више наставника из школе.

Примери

Разредни блогови које су креирали наставници са енглеског говорног подручја представљају добар пример за приказ могућности и намене овог блога, а нудимо и прве покушаје на српском језику:

Упутство

Уз помоћ упутства на енглеском језику лако ћете се снаћи да бисте креирали блог-платформу за своје одељење:
  • Текстуално упутству на енглеском језику можете приступити лако током уређивања блога, јер се је објављено у картици документација.
  • Ресурси о Блогмајстору на вики-алату овог сервиса садрже читав низ практичних упутстава.
  • Сликовно упутство указује на главне опције разредног блога из перспективе 1. наставника и 2. ученика:
1. наставник
2. ученик

Магното (Magnoto)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 30.04.2015. 12:46 Непознати корисник ]

Кратак опис и функционалност

Магното је прошао развојни процес од веб-постера до блога посебно подесног за моблогинг - брзо објављивање кратких чланака путем мобилних уређаја. Много је лакши за руковање од осталих сервиса за израду блогова јер нема развијену структуру ознака и категорија, него се једноставно започињу нове странице. На странице се може постављати текст, слика, видео и то у сарадњи са више корисника. Странице су задржале карактеристику лепљиве табле из ранијих фаза развоја овог алата па се понашају као табле на које се "лепе" или прибадају садржаји.

Намена у образовању

У школи ви можете да примењујете Магнато за заједничко креирање једноставног блога о одређеној теми: резултати пројекта, пројектне наставе, истраживања и слично. Ђаци ће моћи објављивати своје прилоге са било ког уређаја. Пошто је на блогу потребна регистрација путем имејла, малолетним ученицима можемо да отворимо налоге на тзв. герилским сервисима за добијање привремене имејл-адресе.                       

Примери

Резултате пројекта Математичка писменост приказали су ученици са енглеског говорног подручја.  

Упутство

Слајд-упутство на српском језику приредила је Јована Милановић из СШ "17. септембар" у Лајковцу.

Дечији блог (Kidblog)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 24.05.2015. 07:11 Непознати корисник ]

Кратак опис и функционалност

Ово је блог који је наменски стваран за рад са ученицима и примену у образовању. На једној блог-платформи садржаје уређују и наставник и ученици. У бесплатној верзији број ученика по разреду је 40. Наставник је администратор, а ученици имају нижа овлашћења и могу се пријављивати преко кода без имејл адресе. По једноставности и темама, блог је очигледно намењен најмлађим ученицима. Могу да пишу чланке и коментаре на све поруке. Дискусије су овде далеко битније од других садржаја. Наставник може да креира блог разреда помоћу свог Гугл налога или попуњавањем тражених података. Он бира тему блога, аватар разреда, може додавати виџете. Ђаци могу да уреде своје профиле. Родитељи се пријављују преко кода који се налази у ђачком профилу и могу пратити ђачке објаве. Објаве могу бити јавне или видљиве само сарадницима на блогу. У бесплатној верзији имате на располагању 100 MB, а у премијум 20GB. Ограничење складишног простора у бесплатној варијанти можете превазићи тако што ћете све медијске садржаје поставити у неку од дигиталних остава и повезивати их линком или уграђивати у блог.  

Намена у образовању

Покретање одељењског блога омогућује развијање нових вештина и знања које ученици стичу кроз блоговање. Блог можете искористити за приказ студијских путовања, објашњења математичких проблема, опис догађаја.

Примена

Погледајте пример пробног блога. Сајт радионица дечијег блога (енглески језик) служи као помоћ наставницима да науче да користе Дечији блог. На овом сајту имате обиље примера примене Дечјег блога у образовању.

Упутство

Да бисте креирали разредни блог, могу вам послужити два упутства:
  •  видео-упутство (9' ) на енглеском језику садржи описе контроле наставника, приватности ученика, могућности приступања родитеља помоћу лозинке, као и веб-подржаних мобилних апликација. 
  • сликовно колаж-упутство за брз преглед опција овог сервиса:
https://docs.google.com/a/zajednicaucenja.edu.rs/file/d/0B_0OOnwpceDkR1hrSmpNbk1ROGs/edit?usp=drive_web
 

Сосблогс (Sosblogs)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 01.05.2015. 08:59 Славица Јурић ]

Кратак опис и функционалност

Сос-блогови, како сам назив указује, идеални су за оне који намеравају да повежу више блогова и имају више чланова којима администратор даје одређена уредничка овлашћења: чланке, категорије, коментаре или цео блог. Вишеструкост блогова са заједничким администратором чини да нам овај блог личи помало на форум, помало на блог-генератор. Администрација ових блогова је зато мало компликованија (управљање корисницима, управљање блоговима, поред чланака, категорија), терминологија другачија (модули уместо виџета и слично), али је изузетно прегледна и разумљива. Теме блога су веселе и пастелне, виџети динамични и занимљиви. Нема ограничења у броју чланова, а бесплатно је. Једина сметња овим блоговима је права инвазија реклама у бесплатној верзији. Појављују се и у заглављу и у бочној траци, и на дну.

Намена у образовању

И поред реклама са свих страна, вишеструки блогови могу бити добра прилика да наставници оспособе ученике да и сами воде свој блог. Могу га користити као портфолије који су међусобно повезани и видљиви, али свако уређује свој, а наставник има преглед и администрира их све.

Примери

Погледајте пример пробног блога.

Упутство

У администраторском делу се налазе стандардне картице за уређивање блога, чланака, корисничких налога и за подешавање генералне конфигурације блога. Чланке можете објавити као јавне или их можете заштитити лозинком. При избору писма алат вам нуди ћирилицу, али превод није завршен па ће само неке картице имати одговарајући превод. Детаљно текстуално упутство на српском језику можете погледати и преузети из наше базе упутстава. 



Блог РС (Blog.rs)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 30.04.2015. 13:27 Непознати корисник ]

Кратак опис и функционалност

Популарност блогова и блоговања учинила је да постоји низ националних блог-сервиса, па тако и у Србији. Ни овај српски блог не разликује се много од других сервиса, осим што сте упућени на одређено "тржиште" и имате преглед других блогова и њихових тема и категорија. Сервис очигледно није намењен образовању јер нема ни нема категорије Образовање. Овај приказ служи само да покаже да имамо и свој национални вишеструко повезан блог.

Намена у образовању

Иако не постоји категорија образовање блог може да се искористи у образовању нпр. за приказ активности на школском пројекту.

Примери

Пример пробног блога послужиће вам да упоредите могућности националног система блогова и других познатих блог-сервиса

Упутство

Сви менији су на српском језику па вам посебно упутство није потребно у шта се можете уверити прегледом слика администраторске контролне табле.
https://docs.google.com/a/zajednicaucenja.edu.rs/file/d/0B-iCPYqasG2neUZZTmdjTWRjVUU/edit?usp=drive_web

Перо (Pen.io)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 30.04.2015. 13:28 Непознати корисник ]

Кратак опис и функционалност

Слика пера у логоу сервиса јасно говори чему је намењен овај једоставни алат: писању. На самом сервису стоји обавештење да је реч о публиковању  блог-поста за свега неколико секунди. По својим карактеристикама спада у мини-блог не због тога што ограничава величину или број постова, него зато што уопште нема уређивач, ознаке или неки други начин по коме би се постови могли још организовати. Због хронолошког ређања страница га и сврставамо у блог. За регистрацију и први пост нам није потребан имејл јер се странице покрећу одмах уношењем имена странице и лозинке како бисмо касније путем ње могли д приступимо својој страници. То је лозинка за страницу, а не за налог. Након уређивања странице ипак се нуди могућност да унесемо имејл на који нам сервис шаље УРЛ-адресу за накнадно уређивање странице. 
На самом почетку у поље уносимо име странице које не можемо да мењамо и оно постаје саставни део УРЛ адресе странице. Најбоље је да име дамо по називу или кључној речи самог текста који намеравамо унети. Простор за унос текста има два поља: један за наслов и други за сам текст. На дну текста је опција за преглед (View) уколико смо у режиму уређивања, а кад приступимо тексту преко његове УРЛ-адресе, онда је на дну опција за уређивање (Edit), при чему ћемо унети и лозинку текста. Осим чистог текста, без могућности форматирања, на самој страници пише да можемо да поставимо и слику превлачењем са радне површине, али та операција не функционише најбоље. Превучена слика се појављује као адреса док смо у режиму уређивања, јер се депонује вероватно на самом сервису, али се ретко кад укаже на страници. На једноставној контролној табли, поређане хронолошки, по времену писања, видимо све креиране странице. Њих можемо уређивати ил брисати. Уз помоћ добијене УРЛ-адресе сваку страницу делимо са другом слањем те адресе. Сервис није повезан са друштвеним мрежама да би се на тај начин делио. 

Намена у образовању

Мањкавости овог мини-блога могу да буду предности у образовању, пре свега у раду са малолетним ученицима којима без дозволе родитеља не можемо захтевати да отварају налоге. На овом алату могу да пишу своје есеје и друге врсте писаних састава и да их поделе  са наставником или друговима. Мини-блог је због своје једноставности добар и за увођење ученика у писање блога и уопште у дигиталну писменост. 

Примери

Ученик 3. разреда основне школе написао је фиктивно писмо наставнику у име Николе Тесле, након читања приче. То је био задатак у једном пројекту где су сарађивали ученици из више школа. Линк до своје странице поставио је на преглед у Едмодо.  

Упутство

Блог је крајње једноставан за коришћење тако да нам упутство није потребно. Слика показује како изгледа страница у режиму уређивања.
https://docs.google.com/a/zajednicaucenja.edu.rs/file/d/0B8gm_1_5nRMpVkpvbzQwazl4emc/edit?usp=drive_web
 

21 лекција (21Classes)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 30.05.2015. 12:53 Непознати корисник ]

Кратак опис и функционалност

Овај блог већ својим називом упућује нас да је намењен кооперативном учењу што се сматра једном од вештина школе 21. века. Зову га блог-порталом зато што омогућава оснивање одељенских или разредних блогова где сваки ученик има свој део са одређеним дозволама, а наставник има администраторску дозволу. Будући да блог има и верзије које се плаћају, пре регистрације потребно је добро погледати, упоредити и одабрати бесплатну верзију. У бесплатној верзији можете да направити одељенски блог за 10 ученика. Блог 21 лекција у основи нуди два различита производа. Наставник може да изабере да направи лични блог или разредни. На личном блогу наставник поставља материјале којима ученици могу да приступају и ако он то дозволи пишу коментаре. У том случају ученици немају своје налоге и не могу да уређују блог. Ако наставник изабере опцију Classroom BlogsPortals он контролише рад на блогу, подешава ђачке налоге, има приступ статистици портала. Наставници могу постављати задатке за ученике. Сви ученици имају свој индивидуални блог, где могу да постављају своје објаве, читају блогове других ученика, пишу коментаре на њих. 

Намена у образовању

Наставник ученике додаје на блог и без имејл-адресе, и они се на њега пријављују с добијеном лозинком. Нажалост, бесплатна верзија омогућава само 10 ученичких налога, што би значило да српски наставник може да користи овај блог-портал евентуално за вођење неког мањег пројекта, ваннаставне активности и слично.

Примери

Пробним блогом вам представљамо основне могућности овог блог-портала. Можете приметити да неки фотнови нису успешно приказани.

Упутство

Уколико се, ипак, одлучите да са својих 10-ак ученика радите бар неки пројекат, истражујте сами или погледајте:
  •  видео-упутство (5') на енглеском језику о креирању разредног блога;
  • слику са опцијама на почетних страница одељења и ученичких налога на контролној табли:
https://docs.google.com/a/zajednicaucenja.edu.rs/file/d/0B_0OOnwpceDkQTJha3VFVFBlbVk/edit?usp=drive_web

Блогер (Blogger)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 30.04.2015. 14:18 Непознати корисник ]

Кратак опис и функционалност

Блогер је Гуглов блог, врло једноставан за коришћење. Попут Вордпреса и он има странице на које се постављају релативно трајни садржаји, и чланке који се постављају и ређају хронолошки. За разлику од Вордпреса чланци нису разврстани по категоријама, него по ознакама које се у менију приказују у облаку речи: ознака са већим бројем чланака биће у виџету приказана као сразмерно велика реч. Блогер нам омогућава нешто мањи број тема блога (естетски изглед) од Вордпреса, али нам је на располагању невероватно велик број виџета - око хиљаду. Звучи невероватно, али Блогер не нуди могућност да се линкови отварају у новом прозору. Највећа предност Блогера у односу на Вордпрес јесте то што Блогер прихвата апсолутно сваки ХТМЛ. То значи, да у Блогер можемо уградити галерију, филм, слајдове, документе било где објављене, на било ком сервису и уграђене преко ХТМЛ понуде. Вордпрес-блог прихвата далеко мањи број, углавном оне сервисе са којима има договор или уговор. Ако након Вордпреса користите Блогер, прво ћете бити разочарани његовом једноставношћу, али ћете ускоро схватити каква је невероватна предност то што ХТМЛ можете користити без ограничења. Још једна могућност Блогера која је у предности наспрам Вордпреса јесте повезаност свих Гуглових услуга, па тако можете Блогер повезати са круговима на Гугл+, једним клоком уградити фото-галерију са Гугл+, документе са диска итд. Вордпрес дозвољава 35 сарадника, а Блогер 100. Битна разлика између њих је што Блогер има динамичке шаблоне који омогућавају кориснику да исти блог прегледа у следећим режимима: класично, сличице, часопис, мозаик, бочна трака, снимак, хронолошки. 

Намена у образовању

Примена Блогера у образовању не разликује се од могућности које нуди и Вордпрес. Можете га користити за постављање наставних или садржаје за ваннаставне активности, приказивање пројектних активности, израду разредног портфолија.

Примери

На блогу Гуглова ренесанса учења, који представља портфолио пројекта, можете видети како се може организовати сараднички блог са 100 сарадника. Примери коришћења Блогера у образовању су: 

Упутство

Упутство за креирање Блогера на српском језику написала је колегиница Јасминка Ристић.  

Вордпрес (WordPress)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 30.04.2015. 16:12 Непознати корисник ]

Кратак опис и функционалност

Један од најпопуларнијих и најбољих сервиса за управљање садржајима Вордпрес има изузетно развијену хијерархију која се заснива на страницама и подстраницама, чланцима разврстаним у категорије и поткатегорије. Од избора бесплатних шаблона зависи и изглед блога: прилагодљивост заглавља, број и изглед изборника и друго. Бесплатна верзија нуди довољно опција да наш блог може да изгледа као развијен веб-сајт. Уз доплату, можемо да бирамо више од 40 сарадника на блогу, колико омогућава бесплатна верзија, избор властитог домена, другачије шаблоне итд. Када имамо један налог на Вордпресу, можемо да отворимо неограничен број блогова на истом и међусобно их повежемо, што је посебно преимућство. Захваљујући популарности Вордпрес-сервиса, многи сервиси за мултимедијске садржаје имају посебне ембед-кодове баш за Вордпрес, што олакшава уградњу различитих садржаја: звучних и видео-записа, упитника и другог. Потпуно је преведен на српски језик и има непрестану подршку на Форуму на српском језику.
Недостатак бесплатне верзије Вордпрес-блога је то што у ХТМЛ-режиму не прима све садржаје са других сервиса, за разлику од Блогера, који прима апсолутно све. Након неког времена (одређеног броја објава) на блогу се појављују рекламе које су видљиве приликом прегледања појединачних чланака.

Намена у образовању

Намена у образовању је вишеструка. Вордпрес-блог може да замени школски или лични веб-сајт, чак може постати и мала платформа за учење, а захваљујући могућности повезивања више блогова на једном налогу може се направити и блог целог разреда на јединственом налогу. Вордпрес-блог је популаран међу нашим наставницима и многи га користе за објављивање наставних материјала.

Примери

Примери примене Вордпрес блога у настави су многобројни. Предлажемо да погледате следеће примере:

Упутство

Детаљно текстуално упутство на српском језику решиће све ваше дилеме у вези са уређењем овог блога. Можете га преузети из наше базе упутстава. 

1-10 of 11