Платформе за учење


 Платформе за учење или системи за управљање на мрежи какве ћемо представити не инсталирају се на свој хостинг као што то захтева Мудл А-тутор и сличне платформе. Оне у потпуности функционишу на мрежи, на неком удаљеном серверу власника тих платформи, а ми их само користимо. Администрација оваквих платформи је једноставна јер се о свему брину власници сервиса. Имају низ алата за постављање наставних ресурса, упис и праћење ученика, интеракцију и сарадњу. Обично имају и социјалну функцију и повезују своје кориснике у заједнице.

Писац лекције (Lesson Writer)

поставио/ла Славица Јурић 25.04.2016. 14:57   [ ажурирано 26.05.2016. 13:37 ]

Кратак опис и функционалност

Првобитно је овај веб-алат заиста служио ономе што му назив говори - креирао је лекције. У међувремену је развијен и данас је то напредна и модерна платформа за наставнике и ученике у којем наставник има улогу менаџера одељења и процеса учења.  Вероватно је због тога он некада био потпуно бесплатан, а данас има и плаћену верзију. Најважнија разлика између плаћеног и бесплатног налога јесте ограничен број ученичких налога у бесплатној верзији и ограничена сарадња међу наставницима, као и неке могућности код дизајнирања лекција што је мање битно. На колико ученика је тај број ограничен нигде не пише, па претпостављамо да док уписујемо ученике без посебног школског налога који се плаћа, тај број може да буде неограничен. При регистрацији на ову платформу мораћемо унети податке и о врсти школе, имену школе и града што ће нам касније користити при сарадњи са другим наставницима и школама. Питање О чему данас желите да подучавате (What do you want to teach today) није случајно постављено у лого. Заиста је довољно да за почетак имамо налог и једну лекцију или час на уму. Кроз све остало провешће нас сам алат кроз понуде трију главних картица: Подучавање (Teach), Управљање (Manage), Сарадња (Collaborate). Логично је да се крене од управљања јер у тој картици оформљујемо групе ученика за које  креирамо лекције. Током креирања групе биће понуђена могућност да оформимо и диференцирану групу унутар ње и опишемо по ком критеријуму и зашто је издвајамо. У картици за управљање касније управљамо и појединачним ученицима, задацима за њих и њиховим оценама. Ученике у групу уписујемо помоћу кода групе тако да не морају да имају имејл. У картици за подучавање можемо да креирамо лекцију базирану само на тексту или на видео-запису што не искључује текст. И видео и слика се постављају са УРЛ-адресе, не са рачунара. При креирању лекције, она се одмах додељује групама ученика, тј. разредима или диференцираним групама. Лекцији одређујемо назив, циљеве, исходе, стандарде бирамо (америчке, па ће наш наставник да прескочи ову опцију). Уз лекцију наставник може да постави и задатке бирајући неки од понуђених образаца. Оригинално у овом алату јесу опције за креирање речника лекције, флеш-картица и квиза помоћу којих наставници и ученици проверавају усвојено знање и аумирају га. Наставник може да прати напредовање ученика чак и кад их не оцењује јер добија на увид извештаје о ученичким активностима.   

Намена у образовању

Када оформимо групе и упишемо ученике у групе, креирамо лекције и доделимо их одређеним групама и диференцираним групама, ученици проучавају лекције, раде задатке уз лекцију, проверавају знање уз помоћ квиза или флеш-картица. Алат је зато идеалан за програмирање наставних области, или бар појединих лекција. Диференциране групе омогућавају наставнику да индивидуализује наставу што је потпуно у духу времена.

Примери

На платформи лекције су видљиве онима са којима их поделимо, било да су то ученици или наставници сарадници. Потпуна јавност на интернету није могућа. Уместо примера лекције, постављамо снимак екрана изгледа лекције са могућностима за дељење и штампање, као и задатком - дијаграмом за ученике испод видео-лекције. 
   

Упутство

Упутства за коришћење веб-алата нуди сама платформа, а ми смо снимили на српском језику:

Писац лекција (Lesson Writer)

Учите побољшано (LearnBoost)

поставио/ла Славица Јурић 28.03.2016. 07:59   [ Ажурирао/ла 10.03.2017. 14:55 Вебциклопедија каталог веб-алата ]

Кратак опис и функционалност

Подршка учењу или побољшање учења овај веб-сервис обезбеђује тако што нуди малу платформу за: формирање е-учионица и упис ученика у њих; креирање и постављање лекција у наставнички портфолио одакле их наставник распоређује и поставља у учионице; рад ученика, њихово праћење и процену; организовање и планирање активности ученика.  То све постижемо низом алатки које сервис нуди: календар са распоредом, алатке за формирање учионица, алатке за постављање лекција, алатке за процену и вредновање. По томе овај сервис личи на, рецимо, Софију, али нема изразиту социјалну функцију, иако се лекције могу учинити јавним и дељивим. При коришћењу сервиса, прво формирамо разред, односно групу или курс (Class) у коју упишемо ученике додељујући им идентификациони број. Затим креирамо и постављамо лекције и чинимо их доступним групи. Алатка за постављање лекције је крајње једноставна и поуздана. Подразумева унос назива лекције и наставних циљева, унос потребних материјала, листе за читање и постављање прилога и линкова. При креирању лекције са леве стране постоји мени чије су три опције чекиране као основне и њихова поља су већ активирана на радном простору. Можемо да чекирамо и опције за евалуацију, а опција за стандарде српском наставнику неће много значити јер се овом опцијом бирају и аутоматски постављају образовни сатнадради америчког школства. Креиране лекције се појављују у наставничком портфолију. Одатле их постављамо на једну или више креираних група. Ученици у својој групи приступају својим лекцијама, раде задатке, наставници их прате, оцењују. Извештај о напредовању могу да прате и ученици и њихови родитељи. Једну лекцију можемо да користимо у више разреда и исте ученике можемо да уписујемо на различите курсеве/ групе/ разреде.    

Намена у образовању

Једноставност ове платформе чини да је сваки наставник може користити за наставне и вананставне активности. То може бити подршка: хибридном учењу, раду читаве секције, припремном рад са ученицима, повременим пројектним и истраживачким подухватима у настави итд. Платформу успешно можемо да користимо за учење од куће са ученицима који су дуже време болесни, за поједине ученике и групе ученика при индивидуализованом раду и диференцираној настави. У опцијама групе можемо дозволити приступ родитељима тако да активности у разреду могу да прате и родитељи и да добијају извештаје о напредовању своје деце.  

Примери

Због заштите приватности ученика, подразумева се да ће формиране групе бити невидљиве јавно на интернету. Једино што може да буде видљиво јесу наставничке лекције које се смештају у фасциклу Мој портфолио на наставничком налогу. Лекције можемо да делимо путем друштвених мрежа, да добијамо линк који шаљемо колегама и пријатељима, да преузмемо код за уградњу и лекцију уградимо на неко веб-место.
Линк до лекције за 4. разред основне школе - одломак из Пупинове аутобиографије можете видети на овом линку: https://lrn.cc/7ED  У лекцији се види и коме је намењено и у којој учионици/ групи/ курсу се тренутно налази као и све што је наставник приложио и навео.

Упутство

Платформа је једноставна за коришћење поготово наставницима који су већ користили Едмодо, Енггрејд и друге јер је једноставнија од њих. За оне који су несигурни на располагању је више упутстава:

Учите побољшано (LearnBoost)

Софија (Sophia)

поставио/ла Славица Јурић 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 16.04.2015. 16:08 Вебциклопедија каталог веб-алата ]

Кратак опис и функционалност

Софија је платформа за учење и управљање садржајима са изразитом социјалном функцијом. Она је, тако, истовремено и глобална мрежа просветних радника који на платформи имају могућност да размењују наставне садржаје и искуство. Власници мреже нуде члановима обуке и бесплатне наставне материјале о разним темама, обуке и вебинаре. Софија најпознатија по обукама о актуелном моделу тзв. изокренуте учионице толико да је постала синоним за овај савремени приступ настави. Осим тога, на Софији сваки наставник члан мреже има могућност да оснива своје групе групе и поставља своје лекције и ресурсе. Те ресурсе Софија зове туторијалима и они то заиста јесу, по дефиницији. То нису било каква упутства у ПДФ или видео-формату, него упутства пре чијег постављања наставник попуњава образац са одељцима о опису, циљевима, а испод ресурса корисници имају могућност за питање и одговоре и на тај начин истинску могућност за интеракцију, што и јесте основни услов да би се упутство могло звати туторијалом. Туторијали се по сродности или некој другој потреби наставника могу сврставати у листе/ колекције. Једина препрека у обрасцима који се попуњавају уз туторијале јесте што су поља и падајуће листе којима се одређује, област, предмет, стандарди везани за америчко школство па то наставника са неког другог подручја може да збуни јер се они морају одабрати, а не одговарају образовном систему из којег је наставник. Туторијали и листе могу да се уграђују на друга веб-места. Сви туторијали чине библиотеку тог наставника. Да би се туторијал појавио у библиотеци мора бити публикован, а може да остане и приватан и невидљив јавности, а видљив групама које је наставник основао. Групе које наставник на Софији формира намењене су или ученицима или наставницима. Окружење групе чине два дела : у левом је библиотека где се постављају туторијали; у десном је простор за коментаре и објаве (announcement). Коментаре могу писати сви чланови групе, објаве само оснивачи. 
Да би се пријавили ученици у групу потребан им је само код групе. Примедба и околност која може сметати на овом сервису јесу рекламе спонзора које се у групама, ипак, не појављују, што је добро за рад са ученицима. Наставник групе може да формира по одељењима или наставним целинама као курсеве; може да креира садржаје у библиотеци, који се могу састојати из текста и слике, звучних и видео-записа, слајдова, ПДФ-документа и снимака екрана; да утврди циљеве и стандарде за сваки постављени садржај; да позове и упише кориснике. Платформа је једноставна и прегледна. Њена предност у односу на оне које се инсталирају и за које је потребан интернет-домен, јесте то што око одржавања немамо никаквог посла ни страха да ћемо нешто упропатити.

Намена у образовању

Софија је намењена раду са ученицима и то потврђује изборник при формирању групе у којем се бирају предмети и циљна група (наставници, ученици). Но како је група прилично елементарна, изгледа да се најмање користи за формирање група, иако је ту ученик релативно безбедан. Наставници га радо користе за постављање туторијала која онда уграђују на неко друго место где раде са ученицима. Због популарних и добро припремљених обука за наставнике, друга функција Софије јесте професионални развој. Путем Софије наставници могу да завршавају неки од понуђених, бесплатних онлајн курсева и прикупљају значке и награде; да се укључе у групе за размену искуства и идеја. 

Примери

Софија је и социјална мрежа у којој је размена публикованих туторијала пожељна (не и обавезна) па предлажемо:
  • Погледајте јавно објављене туторијале других наставника када се региструјете и повежете са неком од наставничких група
  • Један од примера на српском језику представља туторијал о стрипу у настави, намењен ученицима Сличица по сличица - причица код којег се види и како изгледа образац уз туторијал, али и циљеви и опис планираних активности током реализације "изокренуте учионице".
  • Туторијал за коришћење Софијиних образаца за постављање лекције рађено је у Софији па је истовремено и одличан пример.
Уколико желите да окусите како изгледа група у Софији, региструјте се и придружите пробној групи креираној за потребе овог приказа. У њој слободно оставите поруке и покушајте да додате прилог у библиотеку. Код групе је 8e9c52.

Упутство

Упућујемо вас на неколико упутстава.
  • На самом сервису све регистроване чланове-наставнике очекују видео-упутства на енглеском језику, за сваки корак у Софији. 
  • Туторијал на српском језику рађено у Софијином обрасцу истовремено је и пример коришћења.
  • У десној бочној траци је снимак екрана који приказује изглед  група и понуде контролне табле. 

Мемрајз (Memrise)

поставио/ла Славица Јурић 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 10.03.2017. 15:05 Вебциклопедија каталог веб-алата ]

Кратак опис и функционалност

Ова сложеница у имену бе се могла описно превести као напредовање по нивоима (rise) уз помоћ сентенци,  синтагми и лексема (mem од mnem) које помажу памћење. Реч је о платформи за учење и креирање курсева по различитим областима, али је најпре намењена учењу страних језика. Тих курсева има највише, а сам алат прилагођен је баш тој области. Рецимо, у ресурсима за лекције  аудио-ресурси имају почасно место. Креирани курсеви су бесплатни и углавном им се може приступити слободно, так да платформу можете користити и као полазник и као наставник. Уколико желите да прегледате неке од курсева, било да желите само да видите како изгледају било да их упишете, претраживаћете их по два критеријума: по некој од области и по језику говорника. Тако ћете, рецимо, наћи курсеве српског језика за говорнике енглеског језика. Ако креирате курс онда ћете му дати назив, а у падајућим менијима изабрати област и језик оних којима је курс намењен. Администраторска табла не личи на сличне контролне табле других платформи. У бази података (Database) сређујете курс по колонама и нивоима . Предвиђена је за рад по нивоима, па се појам  level среће и у текстуалним чињеницима и у мултимедијалним ресурсима на којима се лекција заснива. Речи додајете (Аdd words) или једну по једну или у скуповима. Оне представљају централни речник курса и у сваком нивоу се налазе одређене речи. Нивои се одређују бројевима. Пре него што курс учините видљивим и јавним бирајући картицу Детаљу у горњем десном углу, можете само вежбати. 

Намена у образовању

Наставници, прво, могу сами да уче уписујући неки од курсева који су креирале наше колеге. Можете креирати курс у жељи да помогнете, пре свих, колегама јер за ученике школарце постоје безбедније и једноставније платформе. Српски за странце, или неки курсеви из националне историје за Србе у егзилу идеална је тема за ову платформу. Платформа на најбољи начин осликава принцип демократичности знања на којој га делите и добијате бесплатно и професионално.

Примери

Сви курсеви језика овде су бесплатни, па се зато лекције виде, па тако и курсеви српског језика за говорнике енглеског језика. међутим, да бисмо им приступили, ипак је потребно да се региструјемо.

Упутство

Упутство на енглеском језику постављено је на самом сервису као слајд-презентација и видљиво регистрованим члановим. Најчешћа питања видљива су свима. 

Eнгрејд (Engrade)

поставио/ла Славица Јурић 20.02.2015. 20:23   [ ажурирано 07.06.2015. 09:19 ]

Кратак опис и функционалност

Енгрејд је сервис намењен учењу, врло сличан Едмоду, с нешто мало више могућности. Осим упитника, задатака, календара, библиотеке ресурса и квизова, има и вики, што највише недостаје Едмоду. Функционише путем отварања приватних група у које се позивају ученици односно колеге преко кодова што гарантује безбедност. Осим наставника и ученика на сервис се могу укључити и родитељи да би пратили напредовање своје деце. Систем оцењивања нешто је разрађенији него у Едмоду. Међутим, не нуди могућност отварања поддомена и нема развијен план језичке разноликости и превођења команди на друге језике као што то Едмодо планира. 

Намена у образовању

Енгрејд, као и Едмодо, идеални су када се обједине са школским сајтом уколико се отвори налог за целу школу и на њега укључују наставници и ученици. Путем оба сервиса могуће је обавештавање ученика, оцењивање, хибридно учење које потпомаже наставу и ваннаставне активности, сарадња са родитељима појединачних ученика. Примену налази и у професионалном развоју. Уколико не постоји интересовање у целој школи увек имате могућност да га користите сами са својим ученицима.

Примери

На сервисима овакве врсте због рада са ученицима у безбедном окружењу, групе су затворене и пример коришћења може се видети само ако смо чланови неке групе. 

Упутство

Уместо упутства добро је прочитати чланак Биљане Радовић Едмодо или Енгрејд чија школа користи Енгрејд, а који садржи основне информације и поређење оба сервиса. 

Повезани часови (Class Connect)

поставио/ла Славица Јурић 20.02.2015. 20:23   [ ажурирано 07.06.2015. 09:21 ]

Кратак опис и функционалност

Овај веб-алат спада у менаџере лекција и курсева. Једноставан је за коришћење и наставницима и ученицима. Након регистрације и подешавања свог налога, одмах се могу, и требало би то учинити најпре, поставити датотеке које се могу разврставати по фасциклама. Од датотека постављају се са свог рачунара све врсте (текстуалне, ппт, слике и друго), а може се повезати са Гугл-документима и са УРЛ-адресама на којима су видео-записи, аудио или једноставно као обележени сајт. Када се поставе датотеке може се креирати курс, у оквиру њега секција (лекција) у коју се онда повлаче раније постављене датотеке. Након тога можете позвати колеге којима дајете сарадничке дозволе и ученици или родитељи. Ученици приступају курсевима преко кода који се сваком курсу аутоматски додељује. Обавештења о променама на платформи добијаћете и ви и сви пријављени ученици или колеге, односно родитељи.

Намена у образовању

Повезани часови се свуда истиче као платформа заснована на објектима учења. Заиста,  иако се на њој може организовати курс, због чега смо је уврстили у платформе, она поштује принципе електронског учења и функционалних и употребљивих база знања. Обавеза наставника пријављеног на платформу јесте да прво постави објекат учења, па тек онда формира групе. С једне стране то је услов, а с друге велика предност платформе јер је наставнику омогућено да користи и друге објекте знања, туђе, за своје групе. Наставнику у Србији ова платформа може да послужи и да види како функционише платформа заснована на слободној размени објеката знања и да претпостави каква је то уштеда времена и истинска најпрактичнија размена и сарадња.  

Примери

На самом сервису на страници са садржајима (Content) виде се примери многих наставних ресурса које можемо да претражимо по предметима, државама (посебно је популаран на шпанском говорном подручју), платформи за коју су лекције прилагођене.... 

Упутство

Слајд-презентација на енглеском језику садржи основне информације и кораке у коришћењу ове платформе. 

Скулоџи (Schoology)

поставио/ла Вебциклопедија каталог веб-алата 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 07.06.2015. 09:22 Славица Јурић ]

Кратак опис и функционалност

Скулоџи је класична платформа за учење, односно систем за управљање учењем. Налик је Едмоду по једноставности функционисања и по томе што је потпуно бесплатан, као и по могућности позивања, повезивања и придруживања другим образовним радницима који користе или ви желите да користе овај систем. Сарадња је могућа и препоручљива са колегама из исте школе, а пријављивање школе у оквиру свог профила је обавезно. На платформи креирате групе ученика (по разредима или секцијама, узрастима и слично), курсеве у које уписујете појединце или групе и на које постављате ресурсе. Од ресурса можете поставити: датотеке и фасцикле, линкове, задатке, тестове и квизове, странице за лекције, дискусије. Сваком од ресурса се могу приложити други ресурси. Скулоџи је директно повезан са Гугл-документима, а могуће је директно увожење ресурса из два популарна система за управљање учењем (ЛМС) - Мудла и Блекбоарда.  Предност овог менаџмент система за учење у односу на Мудл јесте у његовој једноставности и то што вам није потребна инсталација, ни хостинг и домен. 

Намена у образовању

У нашим условима добра је за хибридно учење - смешу учења уживо и на даљину, за ваннаставне активности. Иако је првенствено намењен раду с ученицима, и у професионалном развоју се може применити за постављање курсева за наставнике и њихову обуку.

Примери

Као и на другим платформама, заједнице, групе невидљиве су због безбедности учесника, а изглед окружења може се видети у упутству.

Упутство

Скулоџи нуди бесплатне тренинге новим члановима и заједнице у којима стари чланови подучавају нове. Видео-упутство на енглеском језику уводи нас у техничко сналажење на платформи. 

Едмодо (Edmodo)

поставио/ла Славица Јурић 20.02.2015. 20:23   [ Ажурирао/ла 10.03.2017. 15:22 Вебциклопедија каталог веб-алата ]

https://srb.edmodo.com/?language=sr_RS

  http://srb.edmodo.com/  на српском језику: https://srb.edmodo.com/?language=sr_RS


Кратак опис и функционалност

Едмодо је безбедна платформа за учење и размену (социјална мрежа) која корисницима - наставницима омогућава и да добију поддомен за школе или регије. Адреса која је дата као адреса сервиса заправо је поддомен за српске наставнике, преко којег прво захтевате код школе, па се онда региструјете као наставник, припадајући истовремено школи, српској заједници и глобалној заједници. На Едмоду све функционише преко кодова: код школе преко којег се наставници укључују на налог школе; код групе у којој се одвија обука или рад са појединцима; код ученика за родитеља путем којег родитељ прати рад свог детета. Ученици не морају да се региструју путем имејл-адресе као што то морају наставници, него их ми уписујемо, при чему они добијају свој код. Родитељски налог омогућава родитељима да прате своју децу, а наставницима да комуницирају с родитељем у најбољем интересу детета. Естетски Едмодо личи на Фејсбук, али је потпуно заштићен и безбедан, нема реклама, нема сувишне приче, све је смислено и на учење усмерено. Од радних алатки Едмодо има објаве на зиду у центалном делу, обавештења, задатке, квизове и планер, те могућност да се у оквиру група формирају мале групе којима се диференцира настава, или организују садржаји. Наставници се удружују у заједнице у којима тече размена и сарадња док ученици немају ту могућност, они се могу наћи само у наменским групама у које их наставник позове. У библиотеку Едмода постављамо ресурсе било које врсте и повезујемо их са порукама које су видљиве групама. Едмодо-библиотека је повезана са Гуг-диском тако да све што имамо на диску може да постане директно повезано са Едмодо-библиотеком. Осим тога, Едмодо има веб-продавницу и читав низ бесплатних алата који су повезани са Едмодом. У њима можемо да креирамо лекције, сарађујемо и обављамо друге активности које сам Едмодо не нуди (беле табле за сарадњу, обележивачи, презентације, алати за лекције и друго). Будући да је Едмодо стрго контролисано окружење, и алате из веб-продавнице ученици не могу користити ако им наставник то не онемогући путем понуде за управљање веб-продавницом. 

Намена у образовању

Едмодо је однедавно преведен на хрватски језик па се на њему могу лакше снаћи они који не познају енглески или неки од светских језика на које је Едмодо преведен, као и најмлађи ученици. Едмодо се успешно користи за професионални развој јер то јесте мрежа наставника широм света. На Едмоду се спроводе и обуке за наставнике. Још више, наставници у својим групама спроводе обуке за ученике, припреме за такмичење,  додатну и допунску наставу, рад секција, постављање домаћих задатака. Наставница Милијана из лајковца Едмодо користи за праћење владања ученика, као неку врсту платформе за ЧОС и родитељске састанке. Посебно је погодан за реализацију диференциране наставе и хибридног учења у којем смислено и одмерено комбинујемо класичну наставу уживо са постављањем материјала и задатака онлајн. .

Примери

Групе у којима су ученици затворене су због безбедности ученика, али зато можете захтевати пријем у наставничке групе. Једна таква група Едмодо обуке намењена је наставницима школским администритарима у којој решавају заједнички питања сналажења и коришћења Едмода. Путем линка - назива групе можете захтевати приступ тој групи, али морате да буде део срспког поддомена.  

Упутство

  • Поред детаљног текстуалног упутства о свим аспектима коришћења Едмода у настави и професионалном развоју које можете да прегледате и преузмете, 
  • на располагању је и кратко  видео-упутство на српском језику о најзначајнијим техничким аспектима приступа и пријављивања на Едмодо (8' 38):

 

1-8 of 8